Osakesijoittajan tavoite on teoriassa yksinkertainen: pitää ymmärtää mihin maailma on menossa, minkälaisia tarpeita ihmisillä ja yrityksillä on, ja mitkä yritykset pystyvät ratkaisemaan näitä tarpeita. Jos sijoittaja löytää vastauksen näihin kysymyksiin, hän oletettavasti löytää myös hyviä sijoituskohteita.
Tietoa on runsaasti tarjolla, mutta mistä sijoittaja tietää mikä tieto on relevanttia? Miten jonkun tietyn toimialan teknologinen kehitys ja uudet innovaatiot muuttavat toimialan rakennetta ja kilpailuasetelmaa? Kuinka paljon kasvuodotuksista kannattaa maksaa? Kysymyksiä on paljon, mutta oikeita vastauksia on vähän.
Yksi tärkeä tietolähde ovat yritykset itse. Ne antavat sijoittajaesityksissään ja liiketoimintakatsauksissaan hyvän yleiskuvan yrityksen toiminnasta ja keskeisistä talousluvuista. Yrityskohtaisen tiedon lisäksi vähintään yhtä mielenkiintoista kuitenkin on se, mitä yritykset kertovat toimialasta ja toimialan kilpailutilanteesta, koska sen avulla on helpompi hahmottaa kokonaiskuva ja saada tietoa myös muiden yhtiöiden toimintaympäristöstä.
Salkunhoitajan tehtävä on poimia suuren tietomassan keskeltä ne olennaiset tiedonjyvät ja tehdä ratkaisut niiden pohjalta. Sijoittaminen perustuu pitkälti numeroihin, mutta vähintään yhtä tärkeää on kuulostella yritysjohdon sanomisia. Tästä syystä salkunhoitajat käyvät sijoitusseminaareissa ja tapaavat yritysjohtoa myös henkilökohtaisesti.
Saksan Münchenissa oli syyskuun viimeisellä viikolla Baader Bankin järjestämä sijoitusseminaari, johon osallistui 190 pörssiyhtiötä Saksasta, Itävallasta ja Sveitsistä sekä yli 700 sijoittajaa 35 eri maasta. Ohjelmassa oli noin 100 yritysesittelyä sekä kolme tuhatta henkilökohtaista tapaamista.
Yritysten esityksistä jäi myönteinen yleisvaikutelma. Useat yhtiöt nostivat esiin kuitenkin kaksi haastetta; nousevat raaka-ainekustannukset ja rekrytointivaikeudet. Molemmat ovat omiaan aiheuttamaan kustannuspaineita ja alenevia voittomarginaaleja, ellei kustannuksia saada siirrettyä lopputuotteiden hintoihin.
Esillä olleista teemoista yksi oli kuitenkin ylitse muiden: digitalisaatio vaikuttaa kaikkien yritysten toimintaan. Kauppaa käydään verkossa ja digitaalisilla alustoilla, koneet ja laitteet kommunikoivat keskenään ja yritykset kehittävät uudenlaisia palveluita asiakkaiden tarpeiden ja ostokäyttäytymisen muuttuessa.
Myös itseohjautuvista autoista puhutaan paljon. Itseohjautuvien autojen kehittäminen ja autojen monipuoliset älyominaisuudet tulevat kasvattamaan puolijohteiden määrää autoissa. Näitä valmistavat esimerkiksi Infineon Technologies AG ja Siltronic AG.
Ilahduttavasti kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu nousevat esiin yhä useamman yhtiön toiminnassa. Asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ja edellyttävät yrityksiltä vastuullista toimintaa. Esimerkiksi kuluttajatuoteyhtiö Unilever edellyttää, että hankintaketjussa pystytään seuraamaan ja tunnistamaan tuotteiden alkuperä kaupan hyllyltä raaka-aineiden alkulähteelle asti.
Symrise AG on yksi esimerkki saksalaisesta yrityksestä, jolla on 11 % markkinaosuus globaaleilla Flavors & Fragrances -markkinoilla. Symrisellä on lähes 30.000 tuotetta, joita käytetään kosmetiikan, tuoksujen ja ruokatuotteiden valmistuksessa. Kun yritys pystyy osoittamaan tuotteidensa aukottoman vastuullisuusketjun, sillä on vahva kilpailuetu suhteessa muihin toimittajiin. Symrise onkin kasvanut vuonna 2006 tapahtuneesta listauksestaan tasaisesti näihin päiviin asti.
Malliesimerkki saksalaisesta kasvuihmeestä puolestaan on Rational AG, joka valmistaa älyominaisuuksilla varustettuja höyrykeittimiä ja uuneja ravintoloille ja muille ammattikeittiöille. Yhtiö on erikoistunut hyvin kapeaan tuotesegmenttiin ja palkannut ammattikokkeja myyntikonsulteiksi. Yhtiön tulos on ollut tasaisessa kasvussa ja yhtiön osakekurssi onkin noussut satoja prosentteja viimeisen 10 vuoden aikana.
Prosessiteknologiaa ja pullotuslinjoja olutpanimoille ja virvoitusjuomateollisuudelle valmistava Krones AG on myös yksi pitkällä aikavälillä houkutteleva sykleistä riippumaton kasvutarina.
Puma on kasvava ja virtaviivainen urheilujalkine- ja urheiluvaatebrändi. Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan kuluvana vuonna 12-14 %. Brändin vetovoima ja myynnin kasvu ovat tällä hetkellä vahvempia kuin kilpailijoilla, joskin myös osakkeen arvostustaso on melko korkea.
Sika Group valmistaa tarvikkeita ja tuotteita kiinnitykseen, tiivistykseen, vaimennukseen ja vahvistamiseen muun muassa auto- ja rakennusteollisuudelle. Onnistuneet hintojen korotukset sekä viimeaikaisten yritysostojen synergiaedut tulevat nostamaan liikevoittomarginaalin nykyiseltä 16 % tasolta lähemmäs 17-20 % tasoa. Kysyntä on voimakasta erityisesti USA:ssa ja kehittyvillä markkinoilla.
Vaikka mielenkiintoisia yhtiöitä löytyy runsaasti, jälleen kerran tulee huomattua se ilmeinen tosiasia, että laatua ei saa halvalla. Ne yhtiöt, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoaan ja liikevoittoaan vuodesta toiseen, ovat yleensä sijoittajien suosiossa. Tämä näkyy myös osakkeiden hinnoissa. Tasaista osinkojen kasvua metsästävällä salkunhoitajalla on siis edelleen paljon työsarkaa kynnettävänä.
Antti Lahtinen
salkunhoitaja
Dividend House Oy
Kirjoitus on alunperin julkaistu Osakesäästäjien Viisas Raha -lehdessä. Dividend Housen rahastot omistavat mainituista yhtiöistä tällä hetkellä Rational AG:n osakkeita.